De nieuwe Vlaams-Nederlandse serie ‘Red Light’ draait rond sekswerk en mensenhandel, maar hoe realistisch is het beeld dat in de serie geschetst wordt?

Elke vrijdag is er op Streamz een nieuwe aflevering te zien van Red Light, de Vlaams-Nederlandse reeks die – aan de hand van de verhalen van de drie vrouwelijke hoofdpersonages – over mensenhandel en sekswerk draait. Vandaag, donderdag 17 december, is het Internationale Dag tegen Geweld tegen Sekswerkers. De ideale gelegenheid om na te gaan hoe realistisch de serie is. Wij legden ons oor te luisteren bij Payoke vzw, het Antwerpse opvang- en begeleidingscentrum voor slachtoffers van mensenhandel.

Op de Internationale Dag tegen Geweld tegen Sekswerkers trachten verschillende organisaties het bewustzijn te vergroten over het geweld waarmee sekswerkers geconfronteerd worden. Payoke was de eerste ngo in Europa die specifiek optrad tegen mensenhandel, maar ook één van de drie grote gespecialiseerde centra voor Belgische slachtoffers. Zij begeleiden slachtoffers, bieden hen psychosociale, juridische en administratieve bijstand en voeren campagne tegen mensenhandel.

Aangezien Payoke vzw in Antwerpen gevestigd is en ook Red Light zich grotendeels in Antwerpen afspeelt is dit de ideale gelegenheid om de vraag te stellen: is het beeld dat in Red Light geschetst wordt ook een realistisch beeld?

Drie vrouwen centraal

Carice van Houten, de Nederlandse actrice die wereldfaam vergaarde door haar rol in Game Of Thrones, speelt Sylvia, een sekswerker die in een club werkt met haar man en pooier Ingmar (Geert Van Rampelberg). Halina Reijn (regisseur van de Nederlandse Oscarinzending Instinct) is Esther, een bekende sopraanzangeres uit een welgesteld milieu wiens man vermist raakt en Maaike Neuville (De Twaalf) vertolkt de rol van Evi, een gedreven politieagente die een verslaving probeert te overwinnen wanneer ze een grote zaak voorgeschoteld krijgt. In Red Light volgen we deze drie perspectieven in de wereld van mensenhandel, sekswerk en uitbuiting tussen Antwerpen en Amsterdam.

Mensenhandel

Klaus Vanhoutte, directeur van Payoke vzw, vindt de verwijzingen naar mensenhandel in Red Light zeer goed verwerkt: “De verwijzingen naar mensenhandel kloppen: de meisjes komen legaal het land binnen. In Europa geldt er immers vrij verkeer van mensen en goederen. Meestal weten de meisjes precies wat ze komen doen, maar zijn vooral hun (werk)omstandigheden erbarmelijk: ze krijgen te maken met fysiek en psychologisch geweld, hun geld wordt afgenomen en ze moeten vaak meer dan tien klanten per dag afwerken.”

Red Light-bedenker, co-scenariste en actrice Halina Reijn vond het erg belangrijk dat het thema via de reeks op een realistische manier aangekaart werd: “We hebben ontzettend veel research gedaan naar mensenhandel zowel in België als in Nederland. We merkten een ontzettend grote inzet vanuit bestuurders, politiemensen, goede doelen en sekswerkers zelf om de situatie rond mensenhandel te verbeteren. We hopen dat kijkers geraakt worden door de materie en dat ze vervolgens de website van Payoke eens te bezoeken, of zich in elk geval bewuster worden van het probleem dat mensenhandel is.”

Handlanger of slachtoffer

Sylvia is tot nu toe, na twee afleveringen, het meest uitdagende personage. Enerzijds is zij mee verwikkeld in de mensenhandel en is ze dus dader. Anderzijds krijgt ze ook zelf te maken met psychologische en fysieke mishandeling door Ingmar, haar pooier, die Sylvia door haar angst aan te jagen en via emotionele manipulatie onder de knoet wil houden. Sylvia is dus zowel slachtoffer als dader.

“Sylvia’s verhaal komt overeen met heel wat getuigenissen die we horen. Ook de relatie die ze heeft met Ingmar is herkenbaar. Zijn pogingen om Sylvia te overtuigen van het werk dat ze samen verrichten zijn heel typische praktijken van wat wij een ‘loverboy’ noemen: een mensenhandelaar die meisjes en vrouwen door middel van manipulatie psychologisch en sociaal afhankelijk maakt.

Ze gebruiken verleidingstactieken om hen in sekswerk of in illegale activiteiten uit te buiten. Slachtoffers van mensenhandel en loverboys passen vaak niet in het stereotiepe beeld van ‘zwakke slachtoffers’. Het zijn vaak sterke, complexe maar ook kwetsbare individuen, geschaad door hun ervaringen – net zoals Sylvia. Als puntje bij paaltje komt, is Sylvia voor de wet een slachtoffer. In België heb je de ‘non punishment rule‘. Dit betekent dat een misdrijf gepleegd onder dwang van een mensenhandelaar niet bestraft zal worden. Daar valt zij onder.”

Bron: Newsmonkey.be